12.12.2023

Рассказ про технический прогресс на английском. Scientific and technical progress – Научно-технический прогресс. Методическая разработка урока


Гуськова Кристина. Гимназия №1, Калачинск, Омская область, Россия
Сочинение на английском языке с переводом. Номинация Наш мир.

Technologies In Our Life

Can you imagine your life without technologies? I am sure that living without them is impossible for us because technologies have become an important part of our life.

First of all, a lot of people use technologies in their work. A lot of bases and information resources exist thanks to technological progress and it makes our life easier. Long ago we used to write big texts with a pen. But now it is done with the help of machines.

Secondly, technologies are around us everywhere. Even very primitive things are achievements of technological progress. Radio, refrigerators, electricity, washing machines became customary long ago and we cannot see our life without them. What is more, if we took them away at all, we would find ourselves in an ancient world.

Thirdly, technological progress allows us to do a lot of things which would be impossible without it. For example, computers help to communicate with friends who live in other countries.

Some people think that humanity can do without technologies.They are sure that they don`t need computers and printers. Somebody even does not use microwave oven. But they should realize that technologies have entered their life, too.

All in all, technological progress makes our life more interesting and bright, due to it we can be more educated. Now we have a lot of free time and we can use it as we want.

Consequently, existing without technologies is impossible now.

Можем ли мы представить нашу жизнь без технологий? Я уверена, что жизнь без этого невозможна для нас, потому что технологии стали важной частью нашей жизни.

Во первых, множество людей используют технологии в их работе. Множество баз и информационных ресурсов существуют благодаря технологическому прогрессу, облегчает нашу жизнь. Совсем недавно мы писали большие тексты в ручную. А сейчас нам помогают в этом машины.

Во вторых, технологии везде вокруг нас. Даже очень примитивные вещи- это достижение технологического прогресса. Радио, холодильники, электричество, стиральные машины вошли в нашу жизнь давно, но мы уже не представляем нашу жизнь без них. Более того, если мы просто уберем достижения технологического прогресса, мы окажемся в древнем мире.

В третьих, технологический прогресс позволяет нам делать многие вещи, которые без него были невозможны. Например, компьютеры помогают нам общаться с друзьям. которые живут в других странах.

Некоторые люди думают, что человечество может обойтись без технологий.Они уверены, что им не нужны компьютеры и принтеры. Некоторые даже пе пользуются микроволновыми печами. Но они должны осознать, что технологии уже вошли в их жизнь.

Вобщем, технологический прогресс делает нашу жизнь более интересной и яркой, мы становимся более образованными. Сейчас мы имеем много свободного времени и можем использовать его по своему усмотрению. Следовательно, жизнь без технологий сейчас невозможна.

Scientific and Technological Progress

It’s difficult to overestimate the role of science and technology in our life. They accelerate the development of civilization and help us in our co-operation with nature.

Scientists investigate the laws of the universe, discover the secrets of nature, and apply their knowledge in practice improving the life of people. Let"s compare our life nowadays with the life of people at the beginning of the 20th century. It has changed beyond recognition. Our ancestors hadn"t the slightest idea of the trivial things created by the scientific progress that we use in our every day life. I mean refrigerators, TV sets, computers, microwave ovens, radio telephones, what not.

They would seem miracles to them that made our life easy, comfortable and pleasant. On the other hand, the great inventions of the beginning of the 20th century, I mean radio, airplanes, combustion and jet engines have become usual things and we can"t imagine our life without them. A century is a long period for scientific and technological progress, as it"s rather rapid. Millions of investigations the endless number of outstanding discoveries have been made. Our century has had several names that were connected with a certain era in science and technology. At first it was called the atomic age due to the discovery of the splitting of the atom. Then it became the age of the conquest of space when for the first time in the history of mankind a man overcame the gravity and entered the Universe. And now we live in the information era when the computer network embraces the globe and connects not only the countries and space stations but a lot of people all over the world. All these things prove the power and the greatest progressive role of science in our life.

But every medal has its reverse. And the rapid scientific progress has aroused a number of problems that are a matter of our great concern. These are ecological problems, the safety of nuclear power stations, the nuclear war threat, and the responsibility of a scientist. But still we are grateful to the outstanding men of the past and the present who have courage and patience to disclose the secrets of the Universe.

Перевод текста: Scientific and Technological Progress

Трудно оценить слишком высоко роль науки и техники в нашей жизни. Они ускоряют развитие цивилизации и помогают нам в нашем сотрудничестве с природой.

Ученые исследуют законы вселенной, обнаруживают тайны природы, и применяют их знание в практике, улучшающей жизнь людей. Давайте сравнивать нашу жизнь в настоящее время с жизнью людей в начале 20-ого столетия. Это изменилось до неузнаваемости. Наши предки не имели малейшую идею относительно тривиальных вещей, созданных научным продвижением, что мы используем в нашем каждый день жизнь. Я подразумеваю рефрижераторы, телевизоры, компьютеры, микроволновые печи, радио-телефоны, что нет.

Они казались бы чудесами им, которые сделали нашу жизнь легкой, удобной и приятной. С другой стороны, большие изобретения начала 20-ого столетия, я подразумеваю радио, самолеты, сгорание и реактивные двигатели стали обычными вещами, и мы не можем вообразить нашу жизнь без них. Столетие - длительный период для научного и технологического продвижения, поскольку это довольно быстро. Миллионы исследований бесконечное число выдающихся открытий были сделаны. Наше столетие имело несколько названий, которые были связаны с определенной эрой в науке и технике. Сначала это называли атомным веком из-за открытия раскола атома. Тогда это стало возрастом завоевания места, когда впервые в истории человечества человек преодолел серьезность и вошел во Вселенную. И теперь мы живем в информационную эру, когда компьютерная сеть охватывает земной шар и подключает не только страны и космические станции, но и много людей во всем мире. Все эти вещи доказывают власть и самую большую прогрессивную роль науки в нашей жизни.

Но каждая медаль имеет ее перемену. И быстрое научное продвижение пробудило множество проблем, которые являются вопросом нашего большого беспокойства. Они - экологические проблемы, безопасность атомных электростанций, ядерной военной угрозы, и ответственности ученого. Но тем не менее мы благодарны выдающимся мужчинам прошлого и подарка, кто имеет храбрость и терпение раскрыть тайны Вселенной.

    4. Аудирование - 12 min.

    Repeat the words after me

    To be scared - пугаться

    To replace- замещать

    Liberate - освобождать, сдвигать

    Spot - точка

    Artificial - искусственный

    Прочтение слов

    Now we are ready to start

    Видео с ресурса Интернет:

    Просмотр ролика

    Студенты отвечают

    You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2nd exercise.

    Просмотр, выполнение задания

    Let’s check your work…

    Студенты зачитывают ответы

    5. Обучение письму - 16 min.

    Прочтение текста

    I’m sure that

    Примерныеответы:

    -they are very convenient

    -they can be used for study

    Teacher:

    7. Домашнее задание - 4min.

    Don’t forget to:

    *Use “opinion” expressions

    -they are very convenient

    -they can be used for study

    -prices of models and providers are decreasing

    Thank you for the lesson.

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка урока "Научно-технический прогресс" »

Методическая разработка урока

Паспорт урока

Преподаватель: Глазырина А.В., ГБОУ СПО РМЭ «ЙОТСТ»

Тема: « Technical progress (научно-технический прогресс)»

Дисциплина: английский язык

3-й урок по теме (заключительный)

Тип: комбинированный урок (урок-обобщение пройденного материала)

Цель: Совершенствование навыков аудирования и умений письменной речи в рамках изучаемой темы «Technical progress (научно-технический прогресс)»

Задачи:

Образовательные :

1) систематизировать лексический материал по теме;

2) совершенствовать навыки аудирования с общим охватом содержания; и с извлечением конкретной информации;

3) совершенствовать умения письменной речи (эссе-выражение собственного мнения);

Воспитательные :

1) содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка;

2) содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения;

Развивающие:

1) развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы;

2) развивать аналитические способности (сопоставлять, сравнивать, обобщать);

3) создавать условия для развития внимания, памяти, воображения, фонематического слуха;

4) содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности;

5) развивать слухо-произносительные навыки.

Методы: объяснительно- иллюстративный, частично- поисковый;

Формы обучения: фронтальная, индивидуальная, в парах;

Средства обучения:

Дидактические: фрагмент рабочей тетради к уроку, презентация, видеоролик

Технические: проектор, экран, компьютер, подключение к Интернет

Междисциплинарные связи: Информатика, тема «Введение»

Использованные источники:

    ExamSuccess. Подготовка к ЕГЭ по английскому языку. W.Rimmer, О.Виноградова, Л.Кожевникова. CambridgeUniversityPress, 2014

    Голицынский Ю.Б. Пособие по разговорной речи. - СПб.: КАРО, 2007

    сайтwww.youtube.com. « Are machines really taking our jobs?» (Действительно ли машины забирают нашу работу?)

    сайт http://festival.1september.ru/Открытый урок по английскому языку в 10 классе по теме «Научно-технический прогресс»

План урока

Этапы урока

Хронометраж (мин.)

1.Организационный этап

приветствие

сообщение темы и целей урока

2. Речевая разминка, активизация пройденного материала

3. Аудирование аутентичного текста

4. Обучение письму

5. Подведение итогов урока

6. Домашнее задание

Конспект урока

1. Организационный этап - 1 min .

Teacher: Good morning everybody! Glad to see you! Sit down please.

2. Сообщение темы и цели урока - 2 min .

Teacher: So, students, today we are going to talk much about computers and technic. The topic of our discussion is“Technical progress” Please, read the statement on the screen and try to guess what the main aim of our lesson is:

Computers aren’t intelligent, they only think they are”

(Студенты высказывают свои идеи)

3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме.-6 min .

Let’s begin with a game! Fill in the mind map. You may use your workbook, task 1.

Работа ведется фронтально, назвавший свой вариант последним – победитель.

Примерные ответы студентов:

    searching for information

    typing and keeping information

    listening to music

  • printing documents

  • chatting with friends and relatives

    using social networks…

If you are ready, name one of your statements.

4. Аудирование - 12 min.

Now let’s consider one more point of view on the idea “Computers aren’t intelligent, they only think they are”. Watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

Before watching, please, translate the words in task 2 exercise 1.

Repeat the words after me

To be scared - пугаться

To replace- замещать

Liberate - освобождать, сдвигать

Spot - точка

Artificial - искусственный

Прочтение слов

Now we are ready to start

Видео с ресурса Интернет:

Просмотр ролика

So, Are Machines Really Taking Our Jobs?

Студенты отвечают

You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2 nd exercise.

Видео из Интернета с субтитрами

Просмотр, выполнение задания

Let’s check your work…

Студенты зачитывают ответы

5. Обучение письму – 16 min.

We are close to the progress too. Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

Прочтение текста

If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

“Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?” Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. You may do it in pairs. The first change has been done for you.

First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

You can use the following expressions in your essay to express your attitude towards the topic:

In my opinion/view I think/believe that

I don’t think It seems to me that

I’m sure that

So, we are listening to your variants

Now tell me please if smartphones have positive sides? What are they?

Примерныеответы:

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

6. Подведение итогов урока - 4min.

Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting for you. I’d like you to express your attitude towards the exercises we’ve done and strategies we’ve discussed. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether modern technologies are friends or foes?Thank you. Your marks are…

7. Домашнее задание - 4min.

At home write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

Don’t forget to:

*Start with the topic sentence

*Use “opinion” expressions

* the model text, for its structure and use of linking phrases

*the notes, if you don’t have your own ideas

-they are very convenient

-they can be used for study

-prices of models and providers are decreasing

Thank you for the lesson.

Приложение

Фрагмент из рабочей тетради

по дисциплине «Иностранный язык (английский)»

Инструкция по работе с тетрадью:

1. Внимательно слушать объяснения преподавателя;

2. Выполнять задания в специально предоставленное на занятии время;

3. Чётко следовать инструкции по выполнению каждого задания;

4. Записи в тетради выполнять ручкой или карандашом по согласованию с преподавателем.

Студенту разрешается делать записи карандашом на полях тетради, если возникли трудности при выполнении заданий для самостоятельной работы, чтобы в дальнейшем получить консультацию преподавателя.

Technical progress

LESSON 3

Цель занятия :

Обобщение и систематизация знаний по теме занятия

Computers aren’t intelligent, they only think they are.

Aim: to practice general ideas on a typical topic

Make your own notes about the topic below


Computers are used for


Aim: to understand the general idea and specific information while watching a video

Exercise 1: You are going to use the Internet resource http://www.youtube.com/watch?v=gEzuWWmn9xI . Study the words below, watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

To be scared- to be afraid

To replace- to change

Luddites- British industrial workers

Liberate- rescue, move

Artificial- not natural

Exercise 2: Watch the video once again and point out the correct answers


    What questions is Derek Thompson used to answer?

    questions about money and business;

    questions concerned with science and technology;

    questions on economics;

    The reason of the luddites’ protests was…

    the invention of a computer;

    new spinning machines;

    the problems with fees;

    What was the most popular occupation among the Americans of 1900?

    Military service;

    When did people begin to worry about loss of employment because of machines?

    since machines started to take over farm jobs;

    since machines began doing factory work;

    when people started using machines in “white-collar” professions;

    What are robots good at according to people’s comfort?

    at repetitive tasks;

    at the network industry;

    at managing robots;

    Why are our lives better according to the speaker?

    because we have invented WiFi and iPad;

    because human replacing technology came before us;

    because robots replaced our jobs.

Aim: to practice adding linking points and ideas

Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

Why I hate smartphones


1. If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

2. Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

3. Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

4. How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. Use the functional phrases.

Functional phrases

In my opinion/view I think/believe that

I don’t think It seems to me that

I’m sure that


Example: First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

5. Home task: Write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

They are very convenient

They can be used for study

Prices of models and providers are decreasing

Don’t forget to:

*Start with the topic sentence

*Use “opinion” expressions (functional phrases)

Get help from:

* the model text, for its structure and use of linking phrases

*the notes, if you don’t have your own ideas

The achievements of science and technology can be easily seen in the material level of modern life.It"s difficult to overestimate their role in contemporary world. They accelerate the development of civilization and help us in our co-operation with nature. Scientists investigate the laws of the universe, discover the secrets of nature and apply their knowledge in practice improving the life of people.

Nowadays modern industry is fulfilled with the help of robots which have replaced man in some hard or dangerous labour. Robots provide people with all necessities-they have vision systems and work at very high speeds. And today they are used for skilled work like welding, spray painting and assembling components. Although robots have some disadvantages their main benefit is the quality of work. They never get bored with their tasks.

Let"s compare our life nowadays with the life of people at the beginning of the 20 th century. It has changed beyond recognition. Our ancestors hadn"t the slightest idea of the trivial things created by the scientific progress that we use in our every day life. These are of course the modern conveniences and appliances. We can’t imagine our life today without telephone, television, fax, cars, planes, computers, space rockets etc. They would seem miracle to them. They make our life easy, comfortable and pleasant.

A century is a long period for scientific and technological progress, as it"s rather rapid. Millions of investigations, the endless number of outstanding discoveries have been made. Our century has had several names that were connected with a certain era in science and technology. At first it was called the atomic age due to the discovery of the splitting of the atom. Then it became the age of the conquest of space when for the first time in the history of mankind a man overcame the gravity and entered the Universe. The achievements of space exploration have surpassed the wildest expectations of men. Scientists could hardly foresee satellites and long-term stations and international crews working in space for months and astronauts walking in outer space. It’s a real wonder, isn’t it?

And now we live in the information era when the computer network embraces the globe. Computers have become the basis of modern communication systems. They are essential tools in almost every field of research and applied technology. The advance of medicine enables people to perform the most complicated operations with the help of modern equipment and to keep people alive with the help of implanted parts. In the 20th century many infectious diseases have been conquered through vaccines, antibiotics, and improved living conditions.

All these things prove the power and the greatest progressive role of science in our life.

But every medal has its reverse. Rapid scientific progress has aroused a number of problems. Scientists have invented many things but not all of them are peaceful. There are such inventions as nuclear weapons, atom bombs, nuclear power stations etc. Scientists should be responsible for their discoveries otherwise our planet may disappear one day.

The ecology is also harmed by the development of civilization. Many species are dying out. Forests are destroyed by acid rains and cut out for farming. Natural resources are being exhausted.

But still we are grateful to the outstanding men of the past and the present who have courage and patience to disclose the secrets of the Universe.

To overestimate - переоценить

To accelerate - ускорять

Investigate - исследовать

Universe – вселенная

To apply – зд. применять

To be fulfilled– исполняться, осуществляться

To replace – замещать, заменять

Necessity – необходимость, нужда

Welding - сварка

To assemble - собирать

Benefit – выгода, польза

To get bored - надоедать

Beyond recognition – до неузнаваемости Ancestor - предок

Trivial – незначительный, простой

Appliance – приспособление, прибор

Miracle - чудо

Discovery - открытие

Splitting - расщепление

Conquest – завоевание

To overcome - преодолеть

Gravity – гравитация, притяжение

To surpass - превосходить

Wild – зд. фантастический

Outer space – открытый космос

Essential – неотъемлемый, существенный

Tool – (рабочий) инструмент

Research – научное исследование

Advance – успех, продвижение

Reverse – оборотная сторона

To exhaust – истощать, опустошать

Устная тема по английскому языку с переводом: Scientific and Technological Progress Scientific and Technological Progress

It"s difficult to overestimate the role of science and technology in our life. They accelerate the development of civilization and help us in our co-operation with nature.

Scientists investigate the laws of the universe, discover the secrets of nature, and apply their knowledge in practice improving the life of people. Let"s compare our life nowadays with the life of people at the beginning of the 20th century. It has changed beyond recognition. Our ancestors hadn"t the slightest idea of the trivial things created by the scientific progress that we use in our every day life. I mean refrigerators, TV sets, computers, microwave ovens, radio telephones, what not.

They would seem miracles to them that made our life easy, comfortable and pleasant. On the other hand, the great inventions of the beginning of the 20th century, I mean radio, airplanes, combustion and jet engines have become usual things and we can"t imagine our life without them. A century is a long period for scientific and technological progress, as it"s rather rapid. Millions of investigations the endless number of outstanding discoveries have been made. Our century has had several names that were connected with a certain era in science and technology. At first it was called the atomic age due to the discovery of the splitting of the atom. Then it became the age of the conquest of space when for the first time in the history of mankind a man overcame the gravity and entered the Universe. And now we live in the information era when the computer network embraces the globe and connects not only the countries and space stations but a lot of people all over the world. All these things prove the power and the greatest progressive role of science in our life.

But every medal has its reverse. And the rapid scientific progress has aroused a number of problems that are a matter of our great concern. These are ecological problems, the safety of nuclear power stations, the nuclear war threat, and the responsibility of a scientist. But still we are grateful to the outstanding men of the past and the present who have courage and patience to disclose the secrets of the Universe.

Перевод текста: Scientific and Technological Progress

Трудно оценить слишком высоко роль науки и техники в нашей жизни. Они ускоряют развитие цивилизации и помогают нам в нашем сотрудничестве с природой.

Ученые исследуют законы вселенной, обнаруживают тайны природы, и применяют их знание в практике, улучшающей жизнь людей. Давайте сравнивать нашу жизнь в настоящее время с жизнью людей в начале 20-ого столетия. Это изменилось до неузнаваемости. Наши предки не имели малейшую идею относительно тривиальных вещей, созданных научным продвижением, что мы используем в нашем каждый день жизнь. Я подразумеваю рефрижераторы, телевизоры, компьютеры, микроволновые печи, радио-телефоны, что нет.

Они казались бы чудесами им, которые сделали нашу жизнь легкой, удобной и приятной. С другой стороны, большие изобретения начала 20-ого столетия, я подразумеваю радио, самолеты, сгорание и реактивные двигатели стали обычными вещами, и мы не можем вообразить нашу жизнь без них. Столетие - длительный период для научного и технологического продвижения, поскольку это довольно быстро. Миллионы исследований бесконечное число выдающихся открытий были сделаны. Наше столетие имело несколько названий, которые были связаны с определенной эрой в науке и технике. Сначала это называли атомным веком из-за открытия раскола атома. Тогда это стало возрастом завоевания места, когда впервые в истории человечества человек преодолел серьезность и вошел во Вселенную. И теперь мы живем в информационную эру, когда компьютерная сеть охватывает земной шар и подключает не только страны и космические станции, но и много людей во всем мире. Все эти вещи доказывают власть и самую большую прогрессивную роль науки в нашей жизни.

Но каждая медаль имеет ее перемену. И быстрое научное продвижение пробудило множество проблем, которые являются вопросом нашего большого беспокойства. Они - экологические проблемы, безопасность атомных электростанций, ядерной военной угрозы, и ответственности ученого. Но тем не менее мы благодарны выдающимся мужчинам прошлого и подарка, кто имеет храбрость и терпение раскрыть тайны Вселенной.